Ridabu - Valdres FK » Black River Park » 26. mai 2024 14.00
26. mai 2024 14.00
Valdres FK  -  Kolbu KK

Drømmestart på cupeventyret

Det ble bokstavelig talt en skikkelig drømmestart for herrelaget vårt i årets tellende kamper når Toten kom på besøk i første kvalikrunde til NM 2023! Disse tre var svært sentrale i bataljen i Valdres Storhall. Toten spilte i fjorårssesongen to divisjoner over vårt herrelag, men denne sesongen er vi begge i samme avdeling og divisjon. Likevel var Toten naturligvis store favoritter i denne kampen. Hvilket gjorde at mulighetene for eventyr var gode!

Og det gikk ikke mer enn 3 minutter før Knut Olav Veimodet hadde sendt oss i føringen med intet mindre enn et brassespark! Et eventyrlig mål som satte standarden for resten av kampen. Her ser du bilde av øyeblikket ballen forlot høyrebeinet til måljegeren fra Begnadalen:

Brassespark KO Toten

Han ser kanskje ikke ut som han er oppvokst på Copacabana, men Knut Olav Veimodet dro frem brasilianske takter i åpningsminuttene mot Toten i cupen og fikk en drømmestart på den offisielle sesongen! FOTO: Skjermdump fra Direktesports dekning av kampen (OA)

Og kampplanen til trener Dahlen og gutta fungerte perfekt da Toten klarte ikke å skape noe i det hele tatt i den første omgangen og ble tvunget til å kun spille langt eller spille i bakre rekker. Og det var i forbindelse med sistnevnte at det gikk galt for gjestene når vår kaptein Sander Hansson plukket opp et løst tilbakespill til keeper fra Toten-forsvaret og fikk hele banehalvdelen å utfordre Toten-keeperen på. Da gjør han sjeldent feil og rundet keeper og satte ballen enkelt i det åpne målet 10 minutter før pause! Her ser du øyeblikket han sender oss opp i en 2-0 ledelse som stod seg til pause:

Sander mål Toten NM

Sander Hansson har rundet keeper og setter ballen i åpent mål til 2-0! FOTO: Skjermdump fra VEO (Valdres FK)

I andre omgang fortsatte gutta å gjøre jobben sin. Det gjorde også skuespillerne på Toten som hadde kastet seg ned i omtrent enhver duell i hele første omgang, men som faktisk fikk skikkelig betalt i form av et straffespark etter 10 minutter av den andre omgangen. Det var mest sannsynlig bare én mann som mente det var straffe, og det var dagens dommer. En hårreisende avgjørelse etter en direkte pinlig involvering av Totens nummer 13. Heldigvis leverte karmaen i stor stil når vår eminente målvakt, Kristian Bakken, reddet straffesparket og Toten i tillegg presterte å bomme på returen. Dermed stod det fremdeles 2-0 til hjemmelaget.

Matchvinnere Toten NM 2

Kristian Bakken (i midten) vartet opp med en strafferedning for å toppe en fremragende, men også relativt rolig dag på jobben i Valdres FKs mål. Her akkompagnert av hjemmelagets målscorere, Sander Hansson (t.v.) og Knut Olav Veimodet (t.h.). FOTO: Kåre Strande

Men det varte ikke lenge. For etter 68 minutter fikk vi et frispark litt inne på deres banehalvdel og Kjetil Strandbråten stilte seg opp for å servere et innlegg. Der stod Veimodet nok en gang og holdt unna ikke bare én, men to Toten-forsvarere og styrte ballen kontrollert i bue over keeper og ned i det lengste hjørnet. Dermed stod det 3-0 til Valdres etter 69 minutter!

Deretter ble det gjort mye bytter på hjemmelaget for å få inn friske bein. Toten klarte til slutt å pirke inn et reduseringsmål, men kom aldri nærmere enn det og dermed endte det med 3-1 seier til våre gutter og avansement til andre og siste kvalikrunde til NM 2023!

Lagbilde Toten NM

Gutta var svært fornøyde med en kjempeprestasjon over hele banen og er klare for neste runde med kvalikkamper til Norgesmesterskapet 2023! FOTO: Kåre Strande

Valdres FK stilte med følgende lag:

Kristian Bakken, Johan Hansson, Joar Robøle Hoberg, Brage Skattebo, Morten Nerli, Esrom Yemane Frezghi, Thomas Sørbøen, Simen Lyngstad, Knut Olav Veimodet og Sander Hansson.

I tillegg kom følgende spillere inn: Even Thon, Israil Edilsultanov, Abdullah Alshaban, Sigve Stubbene og Wegger Kristoffer Bergsrud.

mandag 20.05 kl. 15.00
Valdres FK 2 - Vang FK