Hamar IL - Valdres FK jr
30. april 2024 20.00
Valdres FK jr 4 - 1 Elverum

Sterk kvinneavslutning!

Damene avsluttet sesongen meget sterkt og endte til slutt helt oppe på øvre halvdel av tabellen. I en sesong med mye trøbbel med å sette ballen i mål så det semi-skummelt ut en periode, men Valdresdamene viste at de absolutt hører hjemme på dette nivået og hadde mer innabords med 3-1-1 på de siste 5 kampene.

I et rotete seriesystem hvor det er umulig å vite hvor mange lag som rykker ned før helt på slutten av hver sesong begynte det faktisk på et punkt å se litt skummelt ut for damene våre da vi ikke fikk mer uttelling på vårt gode spill i form av mål og poeng. Men det endret seg de siste 5 kampene hvor Valdresdamene tok 3 seire, spilte én uavgjort og kun tapte mot topplaget Vang. En skikkelig sluttspurt gjorde at damene endte på en solid 6. plass.

Det var dog først etter seieren mot Lunner/Harestua lørdag 14. oktober at plassen ble sikret da det var svært jevnt på nedre halvdel og mot de tre nederste plassene. Lunner/Harestua kom til Blåbærmyra ferdig nedrykket etter en tung sesong. Likevel stilte de unge hadelendingene opp med ungdommelig mot og mye innsats, noe de nesten fikk betalt for. For selv om hjemmelaget hadde full kontroll på banespillet i samfulle 90 minutter og skapte enorme sjanser i den første omgangen stod det utrolig nok fremdeles 0-0 til pause. Selv avslutninger på åpent mål fra 3 meter gikk over denne omgangen, og kanskje begynte uroen å spre seg.

Men i pausen var det et selvsikkert trenerteam som forsikret spillerne om at her gjelder det bare å fortsette å presse og dominere og gjøre hverandre gode så kommer målene, garantert! Og når ringreven over alle ringrever i Ingrid Elise Bråten stusset inn en retur på en corner etter 60 minutter spilt til 1-0 var det en stor lettelse for hjemmelaget som virkelig cruiset videre. Bare fem minutter senere la Silvana Svanheld på til 2-0 etter å ha reagert først på en løs ball i feltet etter en ny corner. Og en annen ringrev i Marie Halden var kontant fremme og plukket opp et løst tilbakespill og satte den sikkert i hjørnet etter 70 minutter spilt.

Dermed vant damene 3-0 og sikret med det plassen da de ikke lenger kunne tas igjen av andre lag enn Løten. Men der Løten rotet bort 4 poeng i de siste to kampene med to målløse uavgjortkamper vant altså Valdresdamene mot Lunner/Harestua og når Kongsvinger 2 ikke dukket opp på Blåbærmyra fredag 20. oktober ble det ny 3-0 seier og dermed klatret vi også forbi Skreia som var ferdigspilt forrige helg.

Da ender altså Valdresdamene på en 6. plass denne sesongen med en gjennomsnittlig alder på troppen på under 19 år. Her er det åpenbart rom for mer utvikling med den mest treningsvillige gjengen i hele klubben! Vi gleder oss til å se mer av damelaget gjennom vinter, vår og neste sesong!

Heia Valdres FK og forza kvinnefotball!

torsdag 09.05 kl. 15.00
Valdres FK - Kongsvinger 2