Årets første tap

Det var endelig duket for årets første hjemmekamp på Blåbærmyra etter at snøen frarøvet oss dette for to helger siden og vi brukte Valdres Storhall i sesongåpningen. På Myra hadde vinden virkelig skrudd på og spilte hovedrollen i første omgang spesielt.

Det var bortelaget som fikk velge side før kampstart og dermed fikk de stor nytte av medvinden. Marginene var også på deres side denne dagen og når de fikk frispark i farlig posisjon halvveis ut i omgangen gikk skuddet såvidt via hodet på Joar Hoberg i Valdres-muren, noe som var nok til å sette ut keeper Meinolf Bloksijl. Dermed stod det 0-1 til gjestene.

Bare fire minutter senere har vi corner i motsatt ende som først klareres av bortelaget, men når vi forsøker å spille oss løs på siden for å få slått inn et nytt innlegg mister vi ballen og gjestene kontrer inn 0-2.

Ti minutter senere spiller vi oss fint fremover i banen ved å vende spill flere ganger og til slutt ender ballen hos Wegger Bergsrud på vår venstre side som slår inn foran Nybergsund-forsvaret som er i ferd med å falle ned mot egen femmeter. Der dukker Knut Olav Veimodet opp og drar av to Nybergsund-forsvarere i én dragning før han banker ballen opp i nærmeste hjørne fra drøye 10 meter. Reduseringen var et faktum og momentumet skiftet i hjemmelagets favør.

Feiring Mål KO NYB Runde

Knut Olav Veimodet reduserte for Valdres etter 35 minutter til 1-2. FOTO: Runde Stenslette

Frem til dette var kampbildet sterkt preget av vinden og et hjemmelag med begrenset spillerutvalg denne dagen. Bortelaget fikk dermed lov til å ha ballen i store deler av kampen, men skapte ikke noe særlig utenom de to målene i første omgang. Det kunne like gjerne vært uavgjort til pause, men litt upresise innlegg fra hjemmelaget gjorde at bortelaget beholdt ledelsen til pause.

I andre omgang går hjemmelaget ut med troa på at vi kan ta igjen ledelsen og det tok ikke mer enn 10 minutter før Sander Hansson hadde satt ballen rolig og kontant i mål etter et innlegg fra høyre med avsender Morten Nerli. Dermed var vi like langt etter 55 minutter!

Feiring Sander NYB Rune

Sander Hansson utliknet til 2-2 etter 55 minutter spilt. FOTO: Rune Stenslette

Herfra og ut var det intens stemning på Myra og spenning hele veien. Et kynisk Nybergsund-lag fikk dog det de ønsket av dommeren som blåste hver gang det ble skreket eller en av dem la seg i bakken, mens Valdresgutta som stod på beina selv etter stemplinger og tofotstaklinger fikk svært lite. Dermed ble det frustrerende for hjemmelagets spillere.

Og mer frustrerende skulle det bli. For etter en periode på 20 minutter med knapt en sjanse noen av veiene får Nybergsund et brudd på et oppspill som blir litt for kort og får kontre. De kommer seg rundt på høyresiden sin og slår et hardt og lavt innlegg bak forsvaret vårt. Der forsøker Joar Hoberg å stoppe innlegget med en takling mot eget mål. Han når ballen, men får ikke hindret den i å gå i mål. Dermed var bortelaget tilbake i ledelsen etter 75 minutter.

Det neste kvarteret var hjemmelaget farlig frempå mange ganger, men ble stort sett feid ned når de nærmet seg motstanderens mål. Etter hvert begynte vi også å få frispark og da kunne det blitt farlig. Dessverre var serveringen litt under normal standard i vinden og vi klarte ikke å gjøre det virkelig farlig.

Even felles NYB Rune

Det var et kynisk bortelag som gikk for å hindre overgang imot ved å gå fysisk til verks. Her er det Even Thon som får seg et rundkast på en kontring. FOTO: Rune Stenslette

Fire minutter på overtid får bortelaget en ny overgang og klarer å pirke ballen i mål. Dermed endte det med årets første tap for herrene våre. Forhåpentligvis har vi flere spillere å gå på når vi tar turen til Lillehammer på fredag.

Valdres stilte med følgende lag:

Meinolf Bloksijl; Andreas Haugen, Morten Nerli, Joar Hoberg, Simen Lyngstad, Wegger Bergsrud, Israil Edilsultanov, Knut Olav Veimodet, Esrom Yemane, Even Thon, Sander Hansson.

Innbyttere: Kristian Bakken (46 min) og Teo Skjel (85 min).

Målscorere (assist):

1-2 Knut Olav Veimodet (Wegger Bergsrud)

2-2 Sander Hansson (Morten Nerli)