Valdres FK jr  -  Nordre Land
Israil Edilsultanov: 1 mål

Topp underholdning i Brumunddal

Damelaget til Valdres FK/Fagernes IL tok turen til Brumunddal på søndag for å utfordre avdelingens til nå klart beste lag og klarte noe ingen andre lag har klart denne sesongen; å ta ledelsen mot Brumunddals kvinnelag. FOTO: Stian Bye Høgsveen/Brumunddal Fotball

Etter nøye analyse av forrige oppgjør hadde trenerteamet kommet frem til hvordan man skulle angripe den suverene serielederen og forsøke å ta en skikkelig skalp. Og det var nettopp slik at Valdresdamene klarte det ingen andre hadde klart hittil å år, nemlig å ta ledelsen mot Dala-jentene.

For det gikk ikke mer enn 9 minutter før bortelaget lyktes med taktikken sin når Marie Tordhol Halden satte fart langs høyresiden og spilte gjennom Nora Rotevatn Dahlen som satte opp et voldsomt tempo med ballen og oppskriftsmessig serverte 16 år gamle Katrine Kolbjørnshus Rogne foran mål som satte ballen forbi en god Corbatta-Thynes i Dala-målet. Dermed hadde damene våre fått akkurat den starten de ønsket seg og hjemmelaget var virkelig satt under press.

Men Dala-jentene har vunnet samtlige kamper for en grunn. Hovedsakelig to grunner faktisk; stjernespillerne Camilla Bekkevold og Selma Stensrud. Og det var disse to som kombinerte når hjemmelaget utliknet 5 minutter senere. Etter flott spill av hjemmelaget la en feilvendt Bekkevold igjen ballen til Stensrud som curlet ballen lekkert i det lengste krysset fra utenfor 16-meteren.

VFK - Dala Stensrud Scorer Stian Bye Høgsveen

Iblant er det ikke mye man får gjort med så gode individuelle prestasjoner fra motstanderen. Her utlikner stjernespiller Selma Stensrud for hjemmelaget etter 14 minutter. FOTO: Stian Bye Høgsveen/Brumunddal Fotball

Like etterpå fikk hjemmelaget corner og vinner duellen. En Valdres-spiller er på den, men klarer ikke styre den utenfor målet og dermed hadde Dala snudd kampen på 3 minutter med effektiviteten de har vist hele sesongen. Deretter ble det mer jevnspilt igjen og det var sjanser begge veier, men i en ny god Brumunddal-periode får de to mål på 8 minutter når de først setter ballen i mål etter litt tilfeldigheter inne i bortelagets felt, før toppscorer Bekkevold satte inn 4-1 på et mål som nok skulle vært avvinket for offside. Likevel en fortjent ledelse til pause for hjemmelaget.

I pausen justerte bortelaget taktikken noe for å demme opp for Dalas overtall på midten og dermed ble andreomgangen enda jevnere. Valdresjentene skapte flere gode sjanser, men klarte ikke å komme til de gode avslutningene før hjemmelaget satte spikeren i kista etter 57 minutter når Amalie Brostuen Ødegård scoret sitt andre for dagen og hjemmelaget gikk opp til 5-1. Deretter tok nok hjemmelaget foten litt av gasspedalen, men likevel var det Valdresjentene som lå best defensivt og som skapte de største mulighetene. Spesielt Synne Bryhni Andersen kom til flere gode muligheter, blant annet etter fremspill av Skrautvålsjenta Silvana Moe Svanheld som fikk prøve seg lenger frem i banen også i denne kampen, men dessverre fikk ikke bortelaget uttelling.

Kampen endte med 6-1 seier til hjemmelaget etter at toppscorer Bekkevold hadde vist hvorfor hun er nettopp det når hun på en sjelden stor sjanse for Dala i andre omgang scoret på et lavt innlegg med en elegant hælflikk i nærmeste hjørne. Kampen hadde svært stor underholdningsverdi for tilskuerne og det var mye god fotball fra begge lag, både defensivt og offensivt og selv om det endte med 0 poeng denne gang tok Valdresjentene med seg en god prestasjon mot et veldig godt Brumunddal-lag som spiller skjebnekamp om førsteplassen i avdelingen denne helga mot Elverum.

Våre egne jenter har frihelg denne helga, men kommer sterkere tilbake med masse hjemmekamper i oktober. Neste kamp er 2. oktober mot nevnte Elverum på Blåbærmyra 15:00.