Sterk prestasjon av damene

Foto: Geir Helge Skattebo

Damene våre dro til Elverum søndag for å møte tabelltoer Elverum. Der tok de styringen umiddelbart og var det førende laget gjennom hele kampen, men hjemmelaget beholdt til slutt alle poengene likevel.

Det var 13 jenter som dro til Elverum, men ingen målvakt. Da steppet vår mest rutinerte og erfarne spiller, Ingrid Elise Bråten, opp og tok på seg hanskene. Hun gjorde en veldig solid jobb og kan ikke klandres for noen av målene.

Hun fikk heller ikke veldig mye å gjøre, da Valdres-jentene tok kontrollen umiddelbart. Allerede etter 2 minutter sendte Synne Bryhni Andersen bortelaget i føringen når hun kom alene med tidligere Valdres-keeper Christina Bråten Liom etter en flott pasning fra Marit Skattebo. Synne fortsatte å plage hjemmelaget gjennom hele omgangen og i pausen måtte de legge om slik at de kunne demme opp for henne på en bedre måte ved å hindre pasningstilgangen til henne.

Men det meste skjedde før pause på Elverum stadion. Etter 15 minutter kom lynraske Ingrid Sten Andersen gjennom på venstresiden og satte ballen elegant i lengste hjørne. Men bare kvarteret senere svarer Valdres/Fagernes-laget når Nora Rotevatn Dahlen liiiiiiimer et frispark fra 30 meter så høyt oppe i krysset du får den etter at Synne ble felt på en overgang.

Men rett før pause var Ingrid Sten Andersen gjennom på venstre igjen og bøyde ballen opp i lengste hjørne. Det var Andersen-jentene som var farligst i første omgang med andre ord.

I andre omgang fortsetter det spillemessige overtaket til bortelaget, men sjansene blir noe færre når hjemmelaget ligger lavere og bedre organisert og som nevnt passer veldig på Bryhni Andersen. Det var likevel nok muligheter til å score for bortelaget, men det ville seg ikke, og etter 65 minutter er Ingrid Sten Andersen først på en retur i vårt eget felt (Elverums eneste sjanse i andre omgang) og setter inn hattricket i åpent mål.

Og utlikningen ville ikke komme for bortelaget, men vi tar med oss en strålende kamp og en sterk prestasjon og forhåpentligvis vil vi klare å ta vare på overtaket bedre ved neste anledning.