Uavgjort på langtur

Det var dags for ny langtur for jentene våre når de dro til Kjellmyra søndag for å kjempe om poeng. På en tørr og vanskelig bane ble det kriget i 90 minutter og det endte til slutt 1-1 og dermed ett poeng til hvert av lagene.

Valdresjentene var klart best med ball gjennom hele kampen og var farlig frempå gjennom hele kampen. Dommeren la lista høyt og tillot i overkant mye fyisk spill fra de voksne damene på Kjellmyra som i perioder kjempet Valdresjentene litt ut av stilen. Flere av jentene våre opplevde å være redde for å få brukket beinet rett og slett og slik ønsker vi ikke å ha det på en fotballbane.

En litt skummel opplevelse førte til at det var jevnt og tett i lang tid, selv om ballen stort sett befant seg på Kjellmyras halvdel og i føttene på bortelaget, med unntak av et par overganger som stort sett endte i gjenvinning fra Valdresjentene, eller et langskudd. Det tørre gresset og humpete banen gjorde hurtig angrepsspill vanskelig og ballen stoppet gjerne opp av seg selv til fordel for hakket seigere og mer rutinerte Kjellmyra-damer.

Kjellmyra stod imot i en drøy time før de selv fikk godkjent et langskudd som gikk i tverrliggeren og ned i bakken og videre utover fra målet, men dommeren som stod plassert på 30 meter mente han så at ballen var inne og da er det ikke så mye man får gjort annet enn å forsøke å kjempe seg inn igjen i kampen. (PS: videoen viser at den aldri var inne)

10 minutter senere får vi også utlikningen når Nora Rotevatn Dahlen setter innsiden av foten til på et innlegg fra Synne Bryhni Andersen. Hun får ballen rett innenfor sekstenmeteren og styrer den på hel volley i bue over keeper og ned i lengste kryss! Atletisk og imponerende utført!

Bryhni Andersen hadde like før vært svært nære og satt ett langskudd i krysstanga fra våre venstre side, men det ville seg ikke for jentene våre til tross for mange sjanser, spesielt på retur.

Valdres fortsatte å presse på og hadde virkelig momentum inn mot overtiden, men Kjellmyra hadde en god forsvarsrekke og en sterk sentral midtbane som ryddet unna det meste som kom med fysikk og trøkk. Enkelte ganger over linja etter vår smak, men det er dommeren som dømmer på godt og vondt og det må vi bare akseptere.

Defensivt for vår del var det meget solid og vi hadde også to "debutanter" med oss som kom inn i forsvar når Celine Lyseng Døvre (17) var tilbake med klassevenninene og gikk inn i forsvarsrekka med fart og disiplin og god ballbehandling. Sammen med Marit Skattebo og Emma Ødegaard Sæthre hadde de god kontroll bakover og stoppet stort sett det som kom av overganger på egenhånd tross noe ubalanse i laget. I pausen gjorde vi også et keeperbytte når Kaisa Opheim måtte gi seg med en vond ankel. Inn kom Eva Kristin Skattebo (20++) med rutine og erfaring og bidro svært godt i målet hun også!

Vi må ta med oss at vi kommer tilbake på en frustrerende dag da mye opplevdes som om det gikk i mot oss og at vi har et klart spillemessig overtak med mange fine kombinasjoner og angrep. Alt i alt gjør vi en god kamp og kan lære mye av den til videre i sesongen.

Heia Valdres/Fagernes og forza kvinnefotball!!