Motvind for damene

Det ble tap borte i motvinden på Gjøvik mot Vind i helga. Resultatet ble langt styggere enn prestasjonen tilsa, men Vind var likevel klart best i den sterke vinden. Til slutt stod det hele 7-1 på resultattavla etter at en omstridt dommerprestasjon endelig var over.

For det var hovedsakelig dommeren som havnet i fokus på Vind da ingen av lagene forstod hva som foregikk ved de fleste av avblåsningene. Heldigvis lente ikke dømmingen verken den ene eller andre veien, men den påvirket i aller største grad kampen likevel.

Vinden og en dommerprestasjon under pari gjorde ettermiddagen mildt sagt frustrerende for Valdresjentene som startet nervøst i sterk vind på Vind kunstgress. Vind startet best og fikk også betalt etter 18 minutter når de tar ledelsen med en god avslutning i lengste hjørne. Deretter kom bortelaget mer med i kampen og begynte å få momentum når dommeren plutselig blåser straffe til Vind etter 35 minutter etter en situasjon begge lags trenere var enige om at skjedde langt utenfor 16-meteren. Men straffe ble det utrolig nok og hjemmelaget gikk dermed opp i 2-0.

Men Valdresjentene hadde fortsatt momentum og etter et strålende raid langs deres høyre side banket Ingrid Skrindsrud et hardt og lavt innlegg inn i boksen, etter litt klabb og babb i feltet er det Andrine Kassel som lukter mest mål og pirker ballen i åpent mål etter 35 minutter. Valdres/Fagernes pushet så videre på for utlikning, men i siste spillerminutt kontrer Vind med fart og presisjon og scorer med omgangens siste spark på ballen. 3-1 til pause.

Andre omgang starter litt roligere for begge lag og det er Vind som har mest ball mens bortelaget sliter med å komme til sjanser når vi har ballen. Og i løpet av det første kvarteret i andre omgang scorer Vind to ganger på corner fra vår venstre side og leder 5-1 etter at timen er spilt.

Deretter blir det mye ball i et meget godt Vindlag som styrer kampen, men uten å komme til veldig store sjanser før vi kommer inn i de siste ti minuttene av kampen. Etter 82 minutter setter de sammen et mønsterangrep og setter inn 6-1. En virkelig vakker scoring. Og etter en ny liten dommertabbe får Vind sette inn 7-1 etter 86 minutter.

Kort oppsummert var det en jevn affære frem til pause, men når Vind setter to raske cornere i andre omgangen er kampen i realiteten avgjort og de kontrollerer ut kampen på en imponerende måte. Det ble med andre ord en hard trøkk for jentene, men vi skal lære av denne kampen og fortsette å utvikle oss.

Valdresjentene spiller for å slå tilbake på Blåbærmyra neste søndag (22. mai) 15:00. Vi håper å se deg der for å hjelpe oss med det! Heia Valdres FK og forza kvinnefotball!