Valdres FK jr 6 - 0 Nordre Land

Fra Oxford United til Valdres FK

Engelskmennene Aidan Hawtin (20) og Sam Humphreys (20) stilte tirsdag på sin første trening for Valdres FK. De har gjennom uken overbevist stort, og ble lørdag klare for Valdres FK.

Litt av hva Sam Huphreys står for kan du se her. (årets mål i 2014)
Litt av hva Aiden Hawtin står for kan du se her. (målscorer, nr 7)

Spillerne kommer fra klubben Oxford United. som pr. i dag ligger på tredjeplass i League 2 (nivå 4) i England. Forhåpentligvis er dette begynnelsen på et samarbeid mellom Oxford United og Valdres FK. Aidan (20 år) er høyreving, mens Sam (20) kan benyttes i mange offensive roller. Hovedsaklig er han tiltenkt å sloss om en rolle offensivt på midten.

De to guttene forteller at de aldri har vært i Norge før, så det blir en ny opplevelse for begge. Både Aidan og Sam ser fram til oppholdet i Valdres. - Blir det stor forskjell på å spille her i forhold til i England? Vi tror kanskje at det spilles flere pasninger i de lavere divisjonene i Norge enn det som er tilfelle i England. Uansett blir dette spennende å være med på, sier de to.

Trener Atle Johannessen er selvsagt godt fornøyd med å få engelskmennene hit til Valdres. - Klubben har tidligere hentet inn spanjoler, så hvordan tror du britiske spillere passer inn i klubben i forhold til de vi tidligere har hatt, Atle? - Jeg tror at disse passer bedre inn i vår spillestil enn spanjoler ville gjort, i og med at britiske spillere vanligvis har en mer aggressiv spillestil, tar høyere risiko og tradisjonelt er opptatt av å spille ballen oftere framover i banen.

IMG_1539
Sultne: Valdres FK har signert og resignert sultne spillere fra fjoråret: Dan Mønell, Aidan Hawtin, Sam Humhreys og Raivo Varazinskis er alle spillere som har "det lille ekstra".

- Og hva sier du til dem som er skeptiske til at Valdres FK importerer utenlandske spillere? - Hovedgrunnen til at vi ønsker spillere utenfra, er rett og slett at vi ønsker å hente inn noen ledestjerner, siden det betyr mye for utviklingen til våre spillere, sier Johannessen, og utdyper: - Vi får høyere kvalitet på alt vi gjør; vi trener bedre, det blir mer intensivt og spillere fra alle alderstrinn i regionen får referanser på hva som kreves for å lykkes på et profesjonelt nivå. - Vi så allerede i kampen mot Gran, at disse spillerne fikk resten av unggutta til å heve seg ytterligere fra forrige kamp mot Lillehammer.

- Vi vet også at det tradisjonelt er mange sisteårs videregående-elever som flytter ut av regionen etter videregående. Troppen vår i dag består av 5-6 spillere som går siste året på videregående. Derfor er det ikke så mange alternativer til å også hente inn kvalitetsspillere utenfra, sier Johannessen.

Engelskmennene debuterte fredag ettermiddag i bortekampen mot Gran, og mens Aidan scoret 1-0 etter kombinasjon med Sam, var det sistnevnte som fikk æren av å score de to siste målene som fastsatte resultatet til 1-3.

Vi ønsker Sam og Aidan velkommen, og ser frem til flere gode øyeblikk på Blåbærmyra med unge, kvasse, målkåte og sultne spillere på plass.