Valdres FK jr 6 - 0 Nordre Land

Valdres FK lever videre

Valdres FK har ikke fått inn nok penger til å betale gjelda,og det må  til ytterligere innsparinger  for å møte de økonomiske utfordringene. Men noen konkurs var det ikke snakk om på møtet torsdag.

Konstituert styreleder Mikael Fønhus opplyste at klubben hadde fått inn 83.000 kr. på sperret konto samt 272.000 på klubbens ordinære konto gjennom kronerullingene. Gjelda er nå redusert til 781.000 kr, men  i tillegg kommer en kassakreditt på 400.000. Møtelyden var opptatt av hvor mye av dette som var kritisk gjeld, dvs som måtte betales straks. Det ble da opplyst at avgifter til staten og NFF samt lønn var utgifter som måtte dekkes snarest. Men bortsett fra et likviditetsproblem på kort sikt, mente Fønhus at klubben skulle greie å drive i balanse ut året. Det var ellers flere som pekte på at gjelda totalt sett ikke var av en slik størrelse at den utgjorde noen trussel for klubben, og at det måtte gå an å få til ordninger med de øvrige kreditorene. Konkurs ble i det hele tatt ikke noe tema på møtet.

Derimot var møtelyden opptatt av hvordan klubben både kunne berges økonomisk samtidig som en kunne beholde plassen i andre divisjon. Fønhus opplyste at trenerspørsmålet ikke var løst, men at flere hadde tilbudt seg å hjelpe. Når det gjelder spillere, så er det nå klart at Alonso Sanchez Gonzalez er solgt til Raufoss. Bare en medisinsk sjekk gjenstår før handelen er fullført. Flere var interessert i å få vite summen, men det lyktes ikke å få vridd opplysningene ut av Fønhus eller Mære..

Mange var opptatt av hva som kunne gjøres for å styrke A-laget såpass at det beholder plassen i divisjonen. Det ble pekt på at gjelda ikke forsvant om en rykket ned en divisjon, tvert i mot ville den bli enda tyngre å betale. Det trengs spillere som kan komplettere den etterhvert svært juniorpregede troppen, og en av møtedeltakerne tilbød seg å undersøke i nærområdet om lån av spillere ut sesongen.

Møtet, som begynte i en noe nedtrykt tone, ble derfor avsluttet med en betydelig grad av optimisme.

NB! Det vil bli avholdt ekstraordinært styremøte om to uker for å fylle de to ledige plassene i styret. Nærmere kunngjøring kommer.

torsdag 25.04 kl. 13.00
Valdres FK - Elverum