- men Valdres FK var ikke døde!

Mange har erklært Valdres FK døde og maktesløse etter at økonomien har sviktet og nøkkelspillere flyktet. Men i dag slo ungdommene knallhardt tilbake og viste at ryktene om lagets død er sterkt overdrevet. Gustav Heldal (bildet) stod for tre av scoringene.

Valdres FK - Herd 6-1  (2-1)

Valdres stilte med fem juniorer og 97-årgangene Erlend Sæbu og Erland Flaten fra start i dag. Sæbu laget det viktige 3-1 målet tidlig i andre omgang, mens Flaten greide seg meget bra på høgre back. Ørjan Sørflaten, som nylig fylte 17, kom inn og scoret kampens vakreste mål noe senere.

Valdres var hyper-effektive i dag, og fikk god hjelp av et rustent Herd-forsvar. 1-0 var det Gustav Heldal som stod for. Heldal tok med seg ballen fra midtbanen, fintet ut en sunnmøring og satte ballen i hjørnet. 2-0 kom på et langskudd fra 25 meter ved Kristoffer Jeppsson. Den harde markkryperen gikk i stanga og inn. Etter dette ble Valdres liggende mye bakpå, og det var ikke helt overraskende at Herd satte inn en redusering helt på slutten av omgangen.

En tominuttersperiode etter pause avgjorde kampen. Først var det Erlend Sæbu som satte ballen i mål etter corner. Da var det gått ett minutt av omgangen. Da det var gått to minutter kom Gustav Heldal alene igjennom og lobbet ballen over Herd-keeperen og i mål.

DSC_7202.JPG
God debut: Erlend Flaten fra Vågå gjorde et godt inntrykk på høgrebacken

Herd ga likevel ikke opp, og vi måtte kjempe til oss de fordelene vi klarte å skape. Keeper Varpestuen gikk inn med dødsforakt, og midtforsvaret med Wiik og Volden ryddet godt unna. I andre omgangs andre del ble det 5-1 til Valdres ved unge Sørflaten, som gjorde en strålende enkeltprestasjon. Han tok med seg ballen, fintet ut 2-3 Herd-spilllere og satte ballen kaldt og rolig bak motstanderens keeper. Dagens høgdepunkt! Deretter satte Gustav Heldal punktum med sitt tredje mål for dagen og dermed hat-trick for den hardtarbeidende telemarkingen.

Valdrisene viste i dag prima forsvars- og angrepsspill, og utnyttet effektivt de store rommene i sunnmøringenes forsvar. Gustav Heldal ble kåret til dagens Valdres-spiller. Det var også gledelig å se at Joakim Wiik var tilbake i god, gammel form som midtstopper og at svenskene Modig og Jeppsson gjorde manns jobb sentralt på midtbanen.

Laget:
Tomas Varpestuen, Erlend Flaten, Jostein Volden, Joakim Wiik, Thomas Brekken, Desmond Chappy, Jesper Modig, Kristoffer Jeppsson, Andreas Dyve, Erlend Sæbu, Gustav Heldal

Innbyttere:
Ørjan Sørflaten (65. min for Chappy), Stig Karenstuen (74. min for Sæbu), Lars Fredrik Brateng (83. min for Dyve).