Sol og fotball på Blåbærmyra

Valdres FKs fotballskole på Blåbærmyra var i år velsignet med sol og godvær tre dager til ende. 65 fotballtalenter i alderen 6-13 år koste seg sammen med instruktører fra Valdres FK s A-lag, damelag og juniorlag. Her finner du noen bilder fra avslutningsdagen, og flere er lagt ut på Facebooksida vår.

De 65 deltakerne virket å kose seg tre dager til ende, og med et forholdsvis lavt antall påmeldte fikk de som deltok tett og god oppfølging fra engasjerte, flinke og godt forberedte instruktører.

Mandag og tirsdag var dagen lagt opp med to treningsøkter på 1t45min, med matpause i mellom. Dette har blitt gjennomført i samarbeid mellom instruktører fra klubben og representanter fra seniorgjengen: - Seniorgjengen slilte som vanlig opp, og tok seg av matserveringen på en fantastisk god måte, slik at instruktørene kunne få tid sammen i pausen. Det førte til at vi fikk frigjort kompetansen til å være på feltet, og at vi som instruerte fikk enda mer tid til å være med deltakerne under første og andre økt, fortalte ansvarlig instruktør Tony André Strande.

Strande var fornøyd med gjennomføringen av årets fotballskole, men kunne gjerne tenke seg noen flere påmeldinger. De siste årene har nemlig antall deltakere falt betraktelig, fra 170 deltakere i 2008 til årets 65 deltakere: - Jeg mener bestemt at vi trenger en revitalisering av fotballskolekonseptet for å komme opp i et større antall deltakere, evaluerte han.

Onsdag var viet til turneringsspill, der det ble delt opp i to grupper. Femmerfotball for de mellom 10 og 12 år, og firerfotball for de mellom 8 og 10 år. Det er ifølge Strande en god utvikling i størrelse på lagene, og i tråd med NFFs anbefalinger:
- NFF ønsker å kutte ned på antall spillere på banen i de lavere aldersklassene, og det har sin enkle forklaring i at det fjerner kompleksitet og at hver enkelt spiller blir oftere involvert per spilletid. Ingen liker å være på banen uten å bli involvert. Med firer- og femmerfotball er det tilnærmet umulig, og jeg er rimelig sikker på at alle følte seg involvert og inkludert etter onsdagens fotballturnering, sa Strande som så laget AC Milan, ledet av Kalle Neale, vinne finalen i gruppen for de eldste, etter å ha snudd 2-4 til 5-4 mot Alonso Gonzales' Real Madrid.

Mange instruktører fra A-laget deltok i årets fotballskole, og viste seg som positive forbilder og ga mye av seg selv. Vi nevner i fleng: Kalle Neale, Alonso Gonzales, Jostein Hauge Volden, Lars Fredrik Brateng, Joakim Wiik, Morten Nerli, Ørjan Sørflaten og Andreas Dyve. I tillegg stilte Thea Byfuglien, Marte Rabben, Mona Heggset, Hanne Bergene og Mariann Nereng Berg fra damenes A-lag.Juniorlaget stilte også med tre spillere som instruktører: Erlend Flaten, Erland Meldal og Jonas Hauge - i tillegg til ansvarlig instruktør Tony André Strande og en keepertreningsøkt i regi av juniorlagets elitekeeper Simen Kjellgreen fra kl 13-14 tirsdag.

Neste år håper vi på flere deltakere, og like god gjennomføring som ved årets fotballskole.