Valdres FK jr  -  Nordre Land
Israil Edilsultanov: 1 mål

From Hamar with love

Valdres FK Junior gikk på et 4-0 tap mot Ham-Kam sine beste juniorer på Briskeby. Etter å ha sluppet inn et forsmedelig førstemål, så var vi ikke tilstede ut store deler av førsteomgang. Det straffet seg.

Etter fem spilte minutter, på stillingen 0-0 fikk vi dagens største sjanse. Erlend Sæbu satte et hardt og godt frispark med vanskelig ballbane på mål, og Ham-Kams sisteskanse måtte gi retur. Ørjan Sørflaten var på pletten, men maktet ikke å få ballen i nettet, men istedenfor i en særdeles lang målvaktsfot.

- Vi kunne fått en drømmestart.

Istedenfor var det 3 minutter senere, i motsatt ende - på et frispark, at kampens første mål kom. Keeper Rune Østgård jobbet med å få på plass muren og sto selv på stolpen, mens en svært årvåken Hamarkamerat bare trillet ballen elegant i mål.

- Vi glemte å be om fløyta.

HamKam utnyttet at vi ikke maktet å komme oss inn igjen i kampen, og med landslagsspiss Garib Gerkondani på gode løp inn mellom våre stoppere, litt manglende kommunikasjon over hele fjøla og et for dårlig press på ballfører utnyttet HamKam bakrommet til fulle og scoret både 2-0 og 3-0 på nøyaktig samme måte. Vi er strengt talt heldige som slipper unna, for de rullet opp flere identiske angrep med god presisjon.

- Vi klarte ikke tilpasse oss.

I pausen fikk vi snakket godt sammen, og fikk kollektivt på plass det som manglet i bakre- og midtre ledd, og begynte å falle som en enhet bak i tillegg til tydeligere kommunikasjon. Press på ballfører kom også bedre på plass, men HamKam var fortsatt noe førende de ti første, får ytterligere ett mål på frispark fra 25 meter, før de gjør et par bytter. En kombinasjon av dette og at vi er bestemte på å sette opp eget spill, fører til at vi kommer oss godt inn i kampen og er det førende laget i Briskebyen de siste 35 minuttene.

- Vi viser at vi kan spille ball.

På tross av et mindre godt resultat, må vi ta med oss at vi i perioder klarer å holde tritt med kretsens flaggskip, interkretslaget, 3. divisjonslaget og 1. divisjonslaget Ham-Kam. Et lag bestående nesten utelukkende av tidligere kretslagsspillere og sågar landslagsspillere i sine rekker. Vi er opptatt av å lære og utvikle oss, og etter denne kampen fikk vi med oss hjemmelekser, toppet med kjærlighet for fotballspillet, fra en solfylt Briskeby.

Jeg avslutter med Lars Fredriks ord, dagens kaptein og banens soleklart beste spiller:

- Jeg tror det er første gang jeg har vært med på å styre spillet på en sånn måte i over en halvtime, mot et interkretslag.

Tony André

Laget:
Rune A Østgård, Erlend Flaten, Bjørnar Sæthershagen, Kristian Hovi, Eivind Ringen, Lars F Brateng, Erlend Sæbu, Andreas Nyhagen, Sindre Bolstad, Joakim Halvorsen, Ørjan Sørflaten.

Bytter:
Even Solberg (45 min for Hovi), Kjetil Strandbråten (25 min for Nyhagen), Ole M Strandbråten (15 min for Bolstad), Kasper Dyve (5 min for Halvorsen), Marius Sætre (5 min for Sæthershagen)

onsdag 24.04 kl. 19.29
Valdres FK - Nordre Land