Flere usikre foran møtet med Molde

Valdres setter i helga kursen mot Romsdal for å møte Molde 2. Kampen er fremskyndet til søndag kl. 13, ettersom Molde 1 spilte sin kamp fredag. Skader og sjukdom har preget treningsuka for Valdres, og mange spillere er tvilsomme før kampen på Aker Stadion, bl.a. Stig Karenstuen (bildet).
Her er Leif Tsolis sine tanker om kampen:
Mot Træff sist hadde vi for første gang siden oktober i fjor full tropp, der kun Kalle Neale manglet. Det endte med tre poeng og til tider fin angrepsfotball. Trenerteamet hadde mange alternativer på formasjoner, startoppstilling og bytter. Konkurransen om plassene ga en glimrende treningsuke. Og 3 poeng!
I løpet av sist kamp og inneværende treningsuke har Rafael med lårhøne og Kriss med sykdom falt av lasset, samt at Kalle er definitivt ute også denne gangen. I tillegg er Kigen i aller høyeste grad usikker til kamp, Alonso trente ikke fredag og et par spillere har vært hos legen for andre hendelser. Er det noe som går? Er det smittefare? Kan virke sånn. Fotballen er nådeløs mot oss i seriestarten, men vi reiser oss gang på gang. Samholdet er sterkt. Lokale unggutter står fram. Moro det!
Normalt vil dette svekke oss ja. Vi konstaterer naturligvis at de ikke er med, men vårt fokus er ikke på de som ikke er med. Vår tid, energi og fokus ligger på de som faktisk er med til Molde. Det er de som er viktig for oss fram mot kamp.
Og selv om vi reiser til Molde og Aker stadion med en svært ung og tynn tropp, er vi trygge på at de som reiser til Molde ønsker å prestere maksimalt i denne kampen. Og de som presterer opp mot maksimalt er høyaktuelle for fotballfest på Blåbærmyra 31. mai mot Rosenborg 2. Troillungan kommer. Det blir stas! Vi stoler 100 % på de som skal ut på Tippeligaarenaen i Molde og mulighetene ligger for deres føtter til å spille seg inn i 11èren mot Rosenborg. Og spise Trøndersodd med de store gutta.
A-laget til Molde spiller kamp fredag. Juniorlaget til Molde spiller NM- kamp lørdag. Det er dårlig nytt da vi regner med at Molde stiller sterkt mannskap fra A-troppen. Spesielt mtp at de sannsynligvis har frihelg neste helg på grunn av landslagspausen. A-laget til Molde har to 11ère som begge kunne hevdet seg blant topp 5 i Tippeligaen. 11èr nummer 1 leder Tippeligaen.
Tross det ser vi kun muligheter når vi reiser til Molde og spiller fullstendig uten press. Flott stadion, fine garderober, varmt vann i dusjen og vakre Molde by. Serielederen i Tippeligaen! Topp matching og en fin erfaring for vårt pur unge mannskap. Nesten som å ha med seg 15 jomfruer på tur. Men forhåpentligvis litt mer action.
Vi skal ha det gøy, fokusere på arbeidsoppgaver og forsøke å gjøre en fin prestasjon. Det skal angripes, scores og nytes! Hvert minutt og hvert sekund. Akkurat som når Rabben og Brekken en sjelden gang er på nattklubb.
Stiller Molde med et ungt mannskap (noe vi ikke tror de gjør) så blir det juniorkamp på Aker stadion.  Masse talent er mer gøy en gamle travhester. Fotballspillere over 35 år er som kuer på travbanen. Det går tregt, ser vondt ut. Og alle kan løpe fra de. Dessuten snubler de ikke lengre......de velter liksom overende.
Minner meg litt om A-treneren i Mjøndalen Vegard Hansen som også gjorde en jobb som spiller for Mjøndalen 2 i en alder av 38 år. Jeg var trener og hadde han dermed i kamp. Han var "over the top" som vi kaller det.  Og mest opptatt av dommeren. Spesielt offsidene var han uenig i der han stod (med strek under stod) venstreback. For det første fikk han strekk i alle kamper han spilte. Før det var gått 18 minutter som regel. Men det visste jeg om så jeg hadde alltid en i oppvarming idet kampen startet. For det andre ble han ofte av en eller annen grunn taklet ....og som han selv sa det så fint " jeg detter ikke lenger, jeg velter liksom over ende". Nei, la oss få se en gjeng med unggutter på Aker stadion og ikke Magne Hoseth, Daniel Berg Hestad eller de 3 Sène.
Nå skal det sies at Vegar Hansen er en av de største profilene i Strømsgodset gjennom tidene, der han ble cupmester og var kaptein. Var proff i England. Har som trener tatt Mjøndalen opp fra 3. divisjon og til toppen i 1. divisjon. Jeg tror de rykker opp til Tippeligaen i år. Norges kanskje beste fotballtrener i våre to øverste divisjoner etter min mening.
Nei gutter, la oss løpe til blodsmaken tar rotfeste i munn. Snakke oss mer hese enn etter en konsert med Staut. Gjøre Lars Monsen stolt over overlevelsesevnen. Fjellfolket fra Valdres skal blø ekte Valdresblod i Molde.
Seier eller tap? Så lenge vi viser at vi er Fjellfolket: Samhold. Profesjonalitet. Vinnermentalitet. Spilleglede. Så skal vi tilgi guttene våre uansett resultat. Noen dager vinner man kampen uansett hvor dårlig man opptrer, og andre ganger taper man kampen uansett hvor godt man spiller.
Uansett hvordan det måtte gå, så vil samholdet alltid bestå!
Molde, her we come!

Leif