J 19 seriemestre, spiller KM finale

Valdres FK J 19 er seriemestre i 4. divisjon og skal til helga spille KM-finale mot Lom/Vågå. Tredje divisjon er ferdigspilt, og her endte valdresdamene på fjerde plass etter tap i serieavslutningen. Bildet: Monica Strand

3.div  Hadeland - Valdres FK  5-3

Søndag 5.okt reiste vi til Hadeland for å avslutte årets sesong i 3. div. For mange av spillerne vart dette den 3. kampen på 4 dager. Skader gjorde at vi stilte med kun 10 spillere.

Hadeland viste bedre takter en Valdres de første 20 minuttene. De tok da også ledelsen 1-0 på en avslutning etter 4 min. Fra 20 min og ut til like før pause tok Valdres-jentene totalt over. Vi tredde pasninger i mellomrommet, hadde mange gode løp framover og fikk feil annulert et mål. Men som det ofte skjer i kamper der et lag presser og ikke scorer, så er det motstander som er en sjelden gang i angrep som scorer. 2-0 til pause.

I andre omgang kjører vi fullstendig over Hadeland. I løpet av en 12 minutters periode scorer vi tre ganger, og får enda et mål annulert. Øyfrid presser en motstander til å sette ballen i eget nett, og Anja scorer to kjappe etter framspill fra h.h.v Øyfrid og Monica. Så ut av det blå, i løpet av kampens siste 7 minutter scorer Hadeland 3 mål på 3 sjanser. 4-3 målet var en duell (skudd) fra 40 meter som gikk i bue over keeper.

Jentene skal ha ros for godt spill i 65 minutter. De skal også ha honnør for at de ikke protesterte på 3 klare offside-mål i mot, men hadde fokus på å spille ball.

4.div Valdres FK - Raufoss 2 5-0

1-0  3 min   Øyfrid

2-0  7  «      Øyfrid (Marte)

3-0  15 «    Anja (May Liss)

4-0  30  «   Solveig (Mariann)

5-0  84  «   Marte (Monica)

Laget: Thea, Ingrid Elise, Mariann, Solveig, Pia, Monica, Marte, Kristin Holmen, May Liss, Øyfrid, Anja, Hanne, Lene

Årets siste kamp i 4 div endte med en komfortabel seier mot Raufoss sitt 2.lag.

Allereie etter 3 min demper Øyfrid ballen etter utspark frå motstanders keeper, og plasserer den i mål frå distanse. Noen minutter senere er samme spiller på riktig plass igjen og dermed 2-0.

Når et kvarter er gått av kampen mottar Anja en ball fra May Liss. Anja tar med ball, og setter den kontrollert inn bak keeper. Til nå har mesteparten av spillet foregått på motstanders halvdel. Vi har i denne perioden vært flinke bakover til å ta ut nødvendig rom for å kunne vende spillet godt.

Etter 30 minutt scorer vi vårt 10 mål på corner i år. Solveig er den som header ballen i mål.

4-0 blir også pauseresultatet. I 2. omgang faller tempoet litt, og mesteparten av spillet foregår på midten. De ti siste minuttene skrur vi opp tempoet og skaper noen store sjanser etter godt spill. 84 minutt er gått da en av høstens store formspillere , Monica, trer en ball gjennom til Marte. Hun er sikker som Landbruksbanken og triller ballen kontrollert mellom beina på keeper !! 5-0

I denne kampen var vi solide bakover i banen. Tidvis viste vi også en del bra spill framover.

Vi kombinerte godt på midten, og hadde gode bevegelser framover.

Dagens Valdres-spiller ble Ingrid Elise, tett fulgt av Kristin, Monica og Øyfrid.

Nå gjenstår en kamp for J-19 laget, KM-finale søndag 12/10 på Fåvang mot Lom/Vågå.

(Referat ved Morten Buene.)