Valdres FK jr 6 - 0 Nordre Land

Motstander i økonomisk krise

Valdres reiser lørdag til Tønsberg for å møte hjemmelaget FK Tønsberg. Vestfolkklubben er i akutt økonomisk krise, og høyst sannsynlig blir klubben lagt ned etter denne sesongen. Isteden jobber de for å tilby plassen i andre divisjon til naboen Eik Tønsberg,- hvis det da blir noen plass å tilby. For også sportslig har det gått trått den siste tiden, med tap de tre siste kampene. Bildet: Vår-møtet mellom de to lagene endte med 3-1 til Valdres.

Det er stor gjeld som har tatt knekken på FK Tønsberg. Viktigste gjeldsposten er baneleie til Tønsberg kommune på over en million kroner. Klubben ser ingen mulighet for å betjene denne gjelda, og har derfor bestemt seg for å legge inn årene etter årets sesong. Likevel håper man å kunne fortsette med et lag fra byen i andre divisjon. Forespørselen gikk først ttl naboen Tønsberg FK, som imidlertid bestemte seg for å takke nei. Nå har tilbudet gått videre til et annet Tønsberg-lag, den gamle storklubben Eik. Eik frister nå en beskjeden tilværelse nokså langt ned på 3.divisjonstabellen.

For å få til en plassovertakelse kreves det bl.a. at en får til en gjeldsordning, samt at ekstraordinære årsmøter i begge lag samtykker. Mye vil sannsynligvis bli avklart i løpet av neste uke. Så spørs det om FK Tønsberg er på rett side av nedrykkstreken i begynnelsen av oktober. Da bør det bli tre poeng mot Valdres lørdag, for poengfangsten de siste rundene har vært dårlig. Etter Valdres-kampen gjenstår Grorud og Birkebeineren borte, Elverum og Lillehammer hjemme.

Siste nytt om Valdres sin tropp og trener kommer fredag kveld.