Valdres videre i cupen

Valdres FK er klare for andre runde i cupen etter 2-0 mot Frigg hjemme på Blåbærmyra onsdag. Scoringene kom i andre omgang ved Mato Grubisic og Ardijan Fera.

Det var en gjeng med ungdommelige valdriser Morten Skjærstad sendte utpå mot Frigg. Brødrene Edmond (22) og Desmond Chappy (19) var denne gangen plassert på hver sin kant, Kristian Tuv (19) på midtbanen og Øyvind Lund (19) i midtforsvaret. Rutinen fant man helt bakerst i Rundbråten og helt foran i Grubisic.

Første omgang ble en relativt kjedelig sak. Valdres dro fordel av en nokså sterk vind, og hadde et visst overtak i spill og sjanser. Men spillet ble aldri spesielt godt og sjansene ikke spesielt store. Det ble derfor ikke den helt store cupstemningen blant de snaut trehundre på tribunen.

I andre omgang stilnet vinden, noe valdrisene var gladest for. Kampen fortsatte med et lite overtak til Valdres, men det var ikke før i det 70. minutt det ble resultater. Edmond Chappy greide å vinne ballen ved dødlinja, la inn i feltet til Mato Grubisic som puttet den i mål uten altfor store problemer. Frigg måtte nå fram på banen, men greide ikke å skape de helt store vanskene for Rundbråten i Valdres-målet. Isteden kunne Grubisic drept kampen etter 84 minutter, men sendte ballen over fra fem meter. "Fikk sola i øynene," sa Mato etter kampen - med et glimt i øyet. 2- 0 ble det likevel ved Ardijan Fera da kampen rundet 90 minutter. Da var avansementet til andre runde i boks.

Dermed fortsatte Valdres den fine trenden laget er inne i. Så langt i år er det særlig forsvarsspillet som imponerer. Valdres har blitt flinkere til å forsvare seg kollektivt, samtidig som flere av spillerne har tatt store steg framover. Særlig gjelder dette backene Runar Brenden og Joakim Wiik. Onsdag ble Brenden kåret til lagets beste spiller av et enstemmig (!) Drageberg. Ellers har Shkodran Rexhaj vært et viktig tilskudd i midtforsvaret med stabilt gode prestasjoner. Framover på banen har ikke Valdres vært like imponerende, men så lenge Mato Grubisic stiller på topp vil målene komme, selv om angrepsspillet ikke alltid er glitrende.

Hvem møter Valdres i andre runde?

Vanskelig å si, men det er forbundet som setter opp kampene. Det er altså ingen trekning. Her er det de geografiske hensyenen som veier tyngst, men forbundet legger også vekt på å få til interessante kamper. Det vil si at lag fra samme pulje sjelden møter hverandre, det samme med lag som nylig har spilt mot hverandre i cupen. Oppsettet blir klart fredag 4. mai. Her er noen av de mest aktuelle motstanderne:

Tippeligaen: Stabæk, Lillestrøm

Adeccoligaen: Kongsvinger, Mjøndalen, Strømmen, Ullensaker Kisa,  Bærum, Sandefjord, Notodden.

Oddsenligaen: Lørenskog, KFUM Oslo, Kjelsås, Asker.