G16 ferdig med elitekvalikk

Her kommer en oppdatering på hvordan starten av livet til Valdres FK G16 har vært.

Etter en del utfordringer med organiseringen av G16-satsingen i Valdres, ble det bestemt at Valdres FK tar ansvar for satsinga for denne aldersgruppen. Dette var en lang og til tider krevende prosess for alle involverte og tok vintermånedene. 41 spillere var innom på trening og derfor ble det naturlig at det ble to lag. Joakim Wiik tok på seg ansvaret for G16 1 der stammen består av de som er født i 1996, i alt 10 stk. Srdjan Radovic tok på seg ansvaret for G16 2, der stammen består av spillere født i 1997. Ola Masdal kom inn som assistent for Srdjan når skolegangen i Oslo tillot dette.

Siden førstelaget er for få til å stille tropp til kamper, har trenerteamet bestemt seg for at de som presterer godt for G16 2, skal få lov til å hospitere opp på førstelaget på ukesbasis inn mot kamper. Gjennom kvalikkampene har 12 forskjellige spillere fått spilletid på førstelaget og prestert godt. Med andre ord; det er mye talent i denne aldersgruppen!

Førstelaget trener fire ganger i uka, mens andrelaget trener tre ganger. Ut i fra aktivitetsnivå, justerer vi rytmen opp og ned slik at belastningen blir bra nok for gutta.

Vi starta kvaliken med internoppgjør 6.mars, der førstelaget vant 11-1. Det ble stygge sifre, men som trenerteamet var enige i, lyver resultatet med tanke på spillermateriellet og at vi knapt hadde spilt på grønt underlag da denne kampen ble spilt. Vi gledet oss til forsettelsen.

Nå er kvalikken over. Førstelaget havnet på 3.plass med 4-0-2 og 32-13 i målforskjell. Andrelaget hevet seg og havnet på 4.plass med 2-0-4 og 13-33 i målforskjell. De to som rykker opp til elite er et meget sterkt Lillehammer (andrelaget vårt var det eneste laget som klarte å score på dem) og et godt Raufoss som vi føler kan matche med tiden. Alt som trenger er bedre skolering over tid. Vi har også mistet noen spiller på veien og er nå 33 spillere som bekler begge lag. Dette er et dårlig antall med tanke på å holde to gode lag og derfor er vi avhengig av at skader, suspensjoner og andre frafall holdes til et minimum. Det positive er likevel at det blir mye spilletid på mange.

Lagene blir nå satt i geografiske puljer, der vinneren etter enkel serie på våren, rykker opp til elite. Det er vårt mål! Et annet mål med å ha G16 i VFK, er at de som fortjener det, skal få prøve seg på juniorlaget. Per nå har to stk vært med i tellende kamp (en har scoret mål), men flere har hospitert på trening. Vi håper at flere viser seg frem og får flere juniorminutter. Det er også viktig å få med at vi ønsker å hospitere opp fra Fagernes/Aurdal/Leira G14. Der er det også masse talent som skal få prøve seg på guttenivå, hovedsakelig på trening.

Vi skal prøve å holde VFK-fans oppdaterte med hvordan det går med G16 gjennom sesongen. Møt opp på myra å se våre yngste talenter utvikle seg!

Sergio, Ola og Joakim