Historisk kamp for Valdres FK

Det var en historisk kamp som ble spilt på Blåbærmyra lørdag, når gutter 1996/1997 dro på seg Valdres FK-trøya for første gang. Motstander var det nystartede elitelaget til Hønefoss/Hadeland 96/97 og endte med et 0-5 tap.

Valdres 0-5 Hønefoss/Hadeland (0-2)

Valdres' lag:
Chawin De Geus (96); Erik Hovrud(97), Marcus Fjeld(96), Martin Gunderhuset(96), Kristian Hovi(96); Aslak Wold(97), Henrik Gule Johansen(97), Simen Fugllien(96), Martin Stølen(96), Vegard Opheim(97); Tord Kvikstad(96)

Innbyttere:
Simen Kjellgreen(96) (20 min), Eirik Wold(97) (20 min), Joakim Halvorsen(97) (40 min), Artur Øverseth(98) (40 min), Andreas Nyhagen(98) (40 min), Even Solberg(97) (35 min), Eivind Ringen(97) (35 min), Kasper Dyve(97) (40 min).

Sindre Bolstad møtte også opp, til tross for at han var skadet og ikke kunne spille. Kjempebra!

Kampen startet i et forrykende tempo etter alderen å dømme, og det ble tidlig klart at dette ikke var en vanlig smågutt-kamp. Valdres holder tritt med motstanderen i de første 15-20 minuttene, før det glipper og motstanderen kommer alene gjennom i bakrom og setter inn 0-1 scoringen. Senere i omgangen setter Hadeland/Hønefoss også inn 2-0 scoringen, på noe som lignet veldig på en soleklar offside.

Utover i kampen begynner vi å rotere mye, og det blir naturligvis mindre flyt i vårt spill, noe svært gode motstandere utnytter, og det viser oss at de individuelle og strukturelle feilene vi gjør på et så høyt nivå straffer oss på en helt annen måte enn hjemme, og vi får 0-3, 0-4 og 0-5 i mot i andreomgangen. Til tross for smultring i protokollen, er vi farlig frempå flere ganger, og blant annet en svært opplagt Vegard Opheim på topp setter ballen få centimetere til høyre for stolpen.

Hovedmomenter før kampen var utspillsfasen med brede stoppere, høye backer og et midtbaneanker som henter ballen dypt fra forsvar, samt å ligge kompakt i vårt defensive spill. I utspillsfasen blir vi straffet et par ganger i løpet av kampen grunnet for korte avstander, men dette er noe vi vil ta læring av og utvikle videre. Vi synes ellers at vi ligger kompakt og godt i forsvar, og gjør i store perioder en god defensiv kamp mot en svært god motstander med aktuelle landslagsspillere og kretslagsspillere som kombinerer hurtig og tidvis er opp mot juniornivå i sitt spill.

Vi synes samtlige spillere har svært gode ferdigheter med ball, og spesielt de yngste spillerne imponerer veldig i kampen mot større og mer fysisk robuste spillere fra Hønefoss og Hadeland. Kampen var ment for å få en pekepinn på hvilket nivå smågutt- og guttefotballen i Valdres ligger på, og vi fikk klare indikasjoner på at talentlaget absolutt er liv laga når det kommer til å utvikle vårt hovedfokus, som er pasningskvalitet, pasningstempo og hurtige korrekte valg.

Vi møtes igjen til ny økt søndag 25. september!