Valdres FK jr  -  Nordre Land

Brumunddal 1-2 (1-1) Valdres FK

1-0 Bergundhagen (2 min)
1-1 Grubisic (31 min)
1-2 Grubisic (assist Can, 50 min)

Laget:
Rundbråten
Wiik-Radovic-Mambouana-Lundemoen
Can-Øygard-Lunde-Chappy
Morgan-Grubisic

Innbyttere:
Brenden 30 minutter for Can, Høglien 15 minutter for Chappy, Rabben 10 minutter for Lunde

16 dager etter forrige kamp fikk vi muligheten til å revansjere seriepremieren mot fjorårets tabelltreer, Dala. Mange hadde tatt turen ned til flatbygda fra Valdres, og det var med på å skape en fantastisk ramme for årets 2. seriekamp. Vi har en energisk gjeng med supportere i ryggen, som fortjener samme energi i retur fra gutta på banen. Dessverre startet festen på verst tenkelig vis.

Etter 2 minutter utnytter Brumunddal sitt farligste angrepsvåpen for dagen, lange innkast, og Bergundhagen pirker inn en altfor enkel ledelse. I frustrasjonen som fulgte presterte Morten å snuble i benken (med ødelagt venstre storetå som resultat). Kun minutter senere holder en identisk situasjon på å ta knekken på enda en tå, men Dala-spilleren misser heldigvis fri-heading-på-bakre-sjansen.

Fotballen er rund. De nesten 1100 tilskuerne på Sveum blir vitner til nettopp dette. Vi spiller oss inn igjen i kampen og skaper etterhvert problemer for de hvite og blå. Mesut trekker seg fint inn men sleiver fra distanse, en veldig frisk Edmond driller innenfor 16-meteren før Dala med nød og neppe (og litt ufine midler) avklarer situasjonen, mens Mato får stå aleine på bakre på et hjørnespark. Med litt over halvtimen spilt kommer den forløsende utligningen. Mato blir felt på 18 meter og tar frisparket selv. Ballen triller inn i keeperhjørnet og Grubisic har satt sitt andre frispark for sesongen. Omgangen ebber ut med susende Lunde-taklinger. Etter 45 minutter står det uavgjort og vi har ristet av oss åpnings-sjokket.

I pausen legger vi vekt på at hardt arbeid er det som skal til for å ta poeng på bortebane, og det harde arbeidet gir utslag i offensive åpningsminutter. På en dødball fra venstre ruver Mato og Prince i feltet, men situasjonen blir vinket av for offside. Like etter utfordrer Mesut på venstrekanten og finner en målsugen Mato på bakre stolpe. Grubisic skaller innlegget i mål og vi har snudd kampen. Vi er også nære på å gå opp til 1-3, men det er vanskelig å stokke beina når nedfalssfrukten fra hjørnesparket spretter i alt som er av hindringer innenfor 5-meteren.

Brumunddal skaper sin første sjanse for omgangen ved Bergundhagen, men Lundemoen svarer umiddelbart. Venstreslegga sender skuddet marginalt utenfor. Dala tar mer og mer over banespillet men sliter med å komme til klare målsjanser. Enda flere lange innkast, noen frispark og et par innlegg skaper halvfarlige situasjoner, men Baja har ikke mye å henge fingrene i (på tross av blå-hvitt utligningsjag). Robert sine bein får derimot mer ballkontakt enn Bajas hansker, og et drivende innbytter-raid nedover høyrekanten er nær ved å gi uttelling. Oppsummeringen av den siste halvtimen blir likevel preget av et oppofrende forsvarsarbeid, og 1-2 ga oss en hyggelig busstur tilbake til vakre, varierte Valdres.

Vi avslutter med å sakse en oppsummering fra OA's live-oppdatering:

Valdres slo tilbake.Valdres slo Brumunddal 2-1 på Sveum i dag. Stillingen ved pause var 1-1. Hjemmelaget åpnet forrykende på Sveum, og kampen var kun to minutter gammel da den første ballen lå i nota bak Rundbråten. De aller fleste på Sveum trodde at dette skulle bli lett match for hjemmelaget, men Valdres hevet seg betraktelig utover i kampen. Det var derfor absolutt ikke ufotrjent at Grubisic utlignet på et godt frispark i det 32. minutt. Valdres hang godt med videre i omgangen, og tok over mye av initiativet i kampen. I andre omgang fortsatte gjestene med aggressivt spill selv om også hjemmelaget var farlig frempå ved noen anledninger. I det 50.minutt ble et mønsterangrep iscenesatt av Mesut Can. Hans presise overlegg ble ekspedert i mål av hvem andre enn Grubisic, og dermed var gjestene i føringen. Resten av kampen forsøkte hjemmelaget å overliste Rundbråten, men det for tamt i det siste leddet. Det må imidlertid bemerkes at nyervervelsen Prince Mambouana spilte en sentral rolle for bortelaget med svært godt stopperspill samtidig som Grubisic på topp alltid leverer. Mambouana kan vise seg å være en meget god investering for Valdres, og vil bli svært sentral i årets sesong.

Velkommen til cupkamp hjemme på Blåbærmyra mot Skeid 1.mai kl 18.00!

Les vårt livereferat fra oppgjøret her

onsdag 24.04 kl. 19.29
Valdres FK - Nordre Land