Valdres FK jr  -  Nordre Land
Israil Edilsultanov: 1 mål

Nyhetsbrev fra Tyrkia

Stemningsrapport: Tyrkia viser seg fra sin beste side og vi har det tipp topp i Antalya. Over til Bane 1.

Valdres FK - FC Volga Ulyanovsk

Lagoppstilling: Baja - Lundemoen-Mambouana-Radovic-Wiik - Øygard-Fera-Morgan - Brenden-Grubisic-Can

Bytter: D Chappy 35 min for Can, S Rabben 25 min for Grubisic, Høglien 25 min for Fera

På spillemøtet før kampen satte vi fokus på å trøkke til i duellene mot det vi forventet kom til å være et ballsikkert russisk lag. Det virket som om russerne hadde samme innstilling til match, og vår litauiske kampleder fikk brukt fløyta flittig i løpet av samtlige 90 minutter. Mato og Joakim får tidlige gule kort, men FIFA-dommerne fra Baltikum roer ned kortbruken etterhvert. Fra sidelinja utartet oppgjøret seg som en hard, men fair batalje.

Kampen åpner med at begge lag prøver å presse høyt. Vi klarer å gjenvinne ballen et par ganger på russernes halvdel, men Volga kontrer ved å slå presise crossere fra stopper til kant, og vi blir tvunget til å senke oss. Resten av 1. omgang ligger vi lavt og det blir ikke mange farlighetene foran noen av kassene. Vi har en sjanse ved Mesut tidlig i omgangen (et godt skudd fra 10-12 meter (skrått hold) som blir slått til corner), mens russerne spiller seg til 3 sjanser etter henholdsvis dødball fra siden, gjennomløp med dårlig vinkel og et skudd fra returrom.

2. omgang starter som 1. omgang sluttet, med lavt press og lite sjanser, men når vi passerer 58 minutter skifter kampen karakter. Sushkov lader kanonen og krøll-dupp-dunker et frispark fra 25 meter inn via tverrliggeren til Baja (som selv synes han var nære på å ta'n). Deretter går det bare to minutter før Runar setter opp innleggsfoten til Jostein, ballen detter til slutt i beina til Desmond via en Mato-duell, og yngstebror Chappy hoppvolleyer ballen kontrollert til venstre for keeper. Fint mål! Rett fra avspark svarer Volga med å utnytte en dårlig avklaring fra vårt bakre ledd, men sjansen blir brent utenfor. Ved 65 spilte minutter er det nok en dødball som blir utslagsgivende, da en corner dupper ned på skoen til en intetanende gultrøye (Zlydarev) som snubler inn 1-2 fra kort hold. Vi løfter laget opp i banen på jakt etter en utligning, men holder på å gjøre det vanskelig for oss selv med et litt for enkelt balltap (Baja redder imidlertid skuddsjansen som oppstår). Et kvarter før slutt setter Thomas Morgan en perle i krysset når russerne ikke får klarert vårt trøkk i boks og 2-2 blir sluttresultatet.

0-1 (58 min) 1-1 Desmond (60 min) 1-2 (65 min) 2-2 Thomas (75 min) Vi drar frem den gamle klisjéen om at mål preger kamper, og dagens friendly ble et klassisk eksempel på et tett oppgjør som åpner seg opp når Volga setter sin rysare. Enden på visa er at vi er fornøyde med prestasjon og resultat i dag, og ser at gutta nok en gang tar med seg fokus fra trening til kamp.

Russernes referat fra kampen: http://www.fcvu.ru/news.php?mod=news&id=102 (et tips til de som bruker google chrome med oversettelsesfunksjon)

Onsdag venter en nye 90 minutter. Vi gleder oss!

onsdag 24.04 kl. 19.29
Valdres FK - Nordre Land